Back to Top
Autor: Redakcja

Trendy IT na 2023 r. Przegląd rozwiązań technologicznych

trendybranża itsztuczna inteligencjaSztuczna inteligencja

W ostatnich czasie byliśmy świadkami niestabilności globalnej naznaczonej pandemią i zawirowaniami geopolitycznymi. Mimo tego dostrzegliśmy ogromny rozwój technologiczny: Chat GPT, m-commerce, rozwój big data, low-code to tylko niektóre przykłady. Obecnie stajemy przed wyzwaniem związanym z wysoką inflacją i kryzysem ekonomicznym, ale firmy nadal nie ustają w inwestycjach IT. Jakie trendy technologiczne będą obecne w 2023 roku? Dokonujemy przeglądu kilku z nich, które warto śledzić.

1. Deficyt zawodów analitycznych

Trendem, który będzie przybierał na sile, jest analiza danych. Globalna firma podejmująca temat analityki marketingowej, IDC, przewiduje, że do 2025 r. nastąpi pięciokrotny wzrost ilości danych. Jest to równoznaczne z tym, że w 2023 roku popyt na kandydatów, którzy posiadają umiejętność czytania ogromnych ilości danych, analizowania ich, a także komunikowania się z danymi i maszynami będzie ogromny. W Coders Lab analizujemy trendy i mamy odpowiedź na kierunek rozwoju świata, w którym żyjemy. Stworzyliśmy kurs Analityk Danych, na którym w zaledwie 7 miesięcy zdobędziesz kompetencje, które już dziś są określane jako jedne z najważniejszych w przyszłości.

 

2. Inwestycja w roboty i automatyzację

Popularność sztucznej inteligencji wzrosła w 2022 roku, co widać po szumie wokół aplikacji takich jak Czat GPT i DALL-E. Rozwój AI wciąż postępuje i rok 2023 będzie jeszcze większym przełomem dla tego typu technologii. Prym w 2023 będzie wiodła wciąż generatywna sztuczna inteligencja, która stanie się podstawą przepływu pracy w firmach. Jak to możliwe? Już teraz jesteśmy świadkami, że sztuczna inteligencja, kierując się wiedzą nabytą od ludzi, pomaga tworzyć wszelkiego rodzaju treści: od pisania, korekty i projektowania graficznego po analitykę i obsługę klienta. I chociaż niektórzy obawiają się, że ta technologia pozbawi ludzi pracy, to tak naprawdę działa najlepiej, gdy pracuje z ludźmi, a nie zamiast nich.

 

W rozwoju biznesu szczególnie będzie widoczny rozwój Robotycznej Automatyzacji Procesów (RPA). Ściśle powiązany ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym, proces RPA automatyzuje procesy biznesowe, takie jak przetwarzanie transakcji, obsługa danych, a nawet odpowiadanie na wiadomości e-mail. Jego główną zaletą jest to, że automatyzuje powtarzalne zadania, które kiedyś wykonywali pracownicy, pozwalając im skupić się na bardziej kreatywnych i produktywnych zadaniach. Oszczędza również koszty, zwiększa rentowność, skraca czas poświęcany na czasochłonne zadania i ma mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu.

 

3. AI w Cybersecurity

Szerokie zastosowanie technologii cyfrowej w różnych branżach wymaga wdrożenia rygorystycznych środków bezpieczeństwa infrastruktury, danych i sieci. Cyberataki stają się coraz bardziej powszechne i kosztowne, więc inwestycje w cyberbezpieczeństwo stają się koniecznością. Może w tym pomóc również sztuczna inteligencja.

 

Eksperci ds. cybersecurity głoszą, że jednym z rozwiązań naruszeń bezpieczeństwa jest zapewnienie kompleksowej, zintegrowanej ochrony z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, dużych zbiorów danych i technologii prywatności. Sztuczna inteligencja może dokładniej przeprowadzać testy ds. bezpieczeństwa, ponieważ osiąga minimalny margines błędu. Każdy postęp w rozwoju AI sprawi, że zapobieganie atakom hakerskim będzie bardziej dokładne. Nie zapominajmy jednak, że inwestycja w rozwój cybersecurity to nie tylko zapewnienie odpowiednich narzędzi, lecz także wiedza i kwalifikacje specjalistów, którzy odpowiednio pokierują tym procesem.

 

4. Internet rzeczy (IoT)

Im większa część naszego życia przenosi się do sieci, tym bardziej wkraczamy w erę Internetu rzeczy (IoT). Czym jest IoT? To nic innego jak system połączonych urządzeń i aplikacji, które wymieniają dane i komunikują się za pomocą sieci. Do nich zaliczamy np.inteligentne urządzenia domowe (AGD), oświetlenie, technologie monitoringu czy autonomiczne samochody. Z roku na rok wzrasta liczba urządzeń z czujnikami IoT, a eksperci szacują, że za mniej niż 10 lat każdy z nas będzie posiadaczem kilkunastu takich urządzeń. Obecnie już teraz możemy za pomocą smartfona włączyć odkurzacz lub odebrać telefon za pomocą zegarka. To nie tylko ułatwienie życia użytkownikom, lecz także rozwój w zakresie oprogramowania, co równa się zwiększeniu nakładów pracy i otwarciu nowych wakatów. Wszystko to również wiąże się z ryzykiem wycieku informacji czy wyłudzeń danych, więc wpłynie także na wspomniane inwestycje w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

5. Metaświat

Czym jest metaświat (nazywany też metaversum)? Dlaczego został określony jako trend IT na 2023 rok? Pierwszy raz tego pojęcia w 1992 roku użył Neal Stephenson w swojej powieści z gatunku science fiction o tytule „Zamieć”. Autor opisuje metaversum jako wirtualny świat istniejący równolegle do świata rzeczywistego. Pomysłodawcą rozwoju współczesnego metaświata była firma Meta (dawniej Facebook). W 2021 roku Meta stworzyła swój metaverse o nazwie Horizon Worlds. Niestety do tej pory inwestycja w rozwój cyfrowego świata przyniosła firmie ogromne straty, ale w 2023 roku przedstawiciele Meta głoszą, że fundusze na ten projekt nie zostaną wstrzymane.

 

Do tej pory metaversum nie ma ustalonej definicji. Powszechnie funkcjonuje jako wspólne środowisko wirtualne wielu światów 3D i przecięcie się świata realnego i świata online. W metaświecie życie toczy się za pomocą awatarów, które wchodzą ze sobą w interakcje i pełnią rolę społeczne jak w świecie realnym.

Jak firmy korzystają z tej technologii? Coraz więcej pracodawców inwestuje w rozbudowane środowiska cyfrowe na bazie metaverse - tworzą metaświat np. z obszaru e-commerce, który pozwala im ulepszać produkty, pracować nad lepszym wizerunkiem marki lub nawiązać kontakt z konsumentami. Metaverse przemysłowy jest jedną z największych nadziei branży i tak zwanego Przemysłu 5.0. Zastosowania są liczne, począwszy od przechwytywania i digitalizacji świata rzeczywistego, rozumienia i wzbogacania danych w środowiskach wirtualnych lub osiągania zrównoważonych celów przy optymalizacji kosztów.

Szacuje się, że technologia 5G zrewolucjonizuje sposób, w jaki żyjemy i pracujemy, a sztuczna inteligencja wraz z postępem przetwarzania języka naturalnego i uczenia maszynowego stanie się zjawiskiem powszechnym. To uświadamia pracowników branży IT, że ich rola również szybko ulega zmianom. Obliguje ich do jeszcze szerszego spojrzenia na przyszłość i śledzenia pojawiających się technologii. Poszerzanie wiedzy i podnoszenie umiejętności nie będzie wynikać jedynie z chęci i motywacji pracowników, a z konieczności. Wszystko po to, by zdobywać kompetencje przyszłości i odpowiadać na potrzeby rynku pracy.

Zapoznaj się z naszym kursem Sztuczna inteligencja w praktyce


Czytaj podobne artykuły