Tworzenie stron internetowych od podstaw – Fakty i Mity
Pandemia koronawirusa oraz bezpośrednio z nią związany lockdown spowodował, że coraz więcej Polaków częściej siada przed komputerem oraz sięga po telefon, aby “wejść” do wirtualnej rzeczywistości. Pomimo systematycznego przebywania w cyberprzestrzeni oraz posiadania dużej wiedzy na temat Internetu, wokół tworzenia stron www narodziło się wiele mitów, które zakorzenione są nawet w świadomości początkujących programistów i projektantów.
W tym artykule obalamy 7 głównych mitów o tworzeniu stron internetowych, a tym samym przedstawiamy fakty na ten temat.
Mit 1: Aby postawić stronę www, wystarczy nabyć ładny szablon na WordPressie
WordPress jest absolutnym liderem na świecie w oferowaniu rozwiązań, które mogą wspomóc tworzenie stron internetowych. Korzystanie z tego systemu CMS pozwoli na zapewnienie najlepszej wydajności w projektowaniu oraz pozycjonowaniu witryny. Warto jednak mieć na uwadze, że gotowe szablony oferowane przez WordPress, które są w stanie zapewnić estetyczny wygląd oraz mogą sprawdzić się jako podstawowa strona internetowa, nie zagwarantują dobrej funkcjonalności strony. Tworzenie stron www przypomina raczej opracowywanie biznesplanu. Tak więc dobra strona powinna być przede wszystkim użyteczna i funkcjonalna. Gotowe szablony stron www cechuje niska elastyczność użytych rozwiązań oraz nie są one w stanie spełnić specyficznych potrzeb. Problematyczne mogą być również potencjalne luki w zabezpieczeniach oraz utrudniona aktualizacja systemu do zarządzania treścią. Są to jednak bardzo przydatne szkielety, które można przy dodatkowo poświęconym czasie dostosowywać w granicach, w jakich przewidzieli to ich autorzy, a tym samym stanowią dobrą bazę do nauki tworzenia stron www.
Mit 2: Im więcej funkcji na stronie, tym więcej odsłon
Wiele osób uważa, że oferowanie większej liczby funkcji oraz zamieszczenie na stronie dużej liczby widżetów wpłynie pozytywnie na widoczność strony internetowej. Jest wręcz przeciwnie, a uwzględnienie niepotrzebnych elementów może znacznie pogorszyć przejrzystość strony. Często, gdy dajemy naszym użytkownikom zbyt wiele opcji, zamiast ułatwiać im życie, komplikujemy je. Warto więc dodawać do projektu strony tylko te funkcje, które w pełni odpowiadają na potrzeby użytkowników. Należy jednak pamiętać, że minimalistyczne strony typu One-Page są problematyczne, jeśli chodzi ich pozycjonowanie. Widoczność takiej strony będzie mocno ograniczona, ponieważ generuje ona tylko jeden adres URL i nie posiada dodatkowych podstron, które mogłyby być indeksowane przez wyszukiwarkę.
Mit 3: Liczy się wyłącznie strona główna
Chociaż prawdą jest, że strona główna jest jedną z najczęściej odwiedzanych na danej witrynie, to nie oznacza, że jest ona najważniejsza. Wielu projektantów i programistów internetowych nadal spędza nad nią większość czasu, ale trzeba sobie jasno powiedzieć, że dobrze zaprojektowane podstrony są tak samo istotne. Użytkownicy nie trafiają do nas jedynie poprzez stronę główną, więc każda część serwisu musi mieć kompletny projekt, planowanie i funkcjonalność zgodnie z tym, czego potrzebują odbiorcy.
Mit 4: Jeśli witryna ma dobrą użyteczność, nie potrzebuje dobrego projektu
Mówiliśmy już o znaczeniu użyteczności stron www. Prawdą jest, że bez dobrej funkcjonalności dana witryna nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jednak projekt i estetyka również jest podstawowym elementem, który odpowiada za zrobienie dobrego “pierwszego wrażenia”. Jeśli strona ma ładny wygląd wizualny, użytkownicy są bardziej zrelaksowani, uważają, że witryna jest bardziej wiarygodna i łatwiejsza w użyciu. Powinna zarówno cieszyć oko użytkowników oraz w jasny i przejrzysty sposób dostarczać informacji. I choć są twórcy, którzy całkowicie lekceważą znaczenie estetyki, powołując się na nieatrakcyjne, ale popularne witryny, takie jak Craigslist, która nie zmieniła swojego designu od 1995 roku, to jednak ciągle pozostaje to na awangardowym marginesie Internetu.
Mit 5: Nie wszystkie strony internetowe muszą dobrze działać na urządzeniach mobilnych
Obecnie większość przeglądania i zakupów online odbywa się na urządzeniach mobilnych. Według raportu Krajowego Rejestru Długów ponad 58% ankietowanych używa smartfonów do przeglądanie stron internetowych. Telefony częściej są wykorzystywane tylko do rozmów oraz wysyłania wiadomości sms/mms. Dlatego bardzo ważne jest, aby projekt strony internetowej był również zoptymalizowany pod kątem wyświetlania informacji na telefonach i tabletach oraz kompatybilny z różnymi przeglądarkami. Jeśli Twoja witryna nie reaguje tak, jak powinna na urządzeniach mobilnych, to jej pozycja w wyszukiwarkach będzie spadać.
Mit 6: Użytkownicy widzą daną witrynę tak samo jak Ty
Jest to właściwie niemożliwe. Tworząc stronę internetową, stajesz się podświadomie posiadaczem wiedzy, informacji i danych, którymi nie dysponuje użytkownik. To, że mechanika i nawigacja na danej stronie internetowej jest dla Ciebie jasna i logiczna, nie oznacza, że będzie w taki sam sposób obierana przez osobę postronną. Należy więc zobaczyć swoją witrynę oczami kogoś obcego, by dowiedzieć się, czy struktura i projekt danej strony faktycznie są tak dobre, jak myślisz. W przypadku obalania tego mitu można śmiało przytoczyć cytat projektanta, ilustratora i pisarza Franka Chimero – „Ludzie ignorują projekty, które ignorują ludzi”.
Mit 7: Po utworzeniu strony internetowej czas na odpoczynek!
Nie ma czegoś takiego jak „ukończona” strona internetowa. Stworzoną stronę internetową należy stale aktualizować, analizować pod kątem działania i użyteczności, optymalizować oraz dostosowywać zawartość i projekt zgodnie z uzyskanymi danymi. Do procesu tworzenia strony internetowej trzeba podejść jak do nieustannie zmieniającego się procesu, który wymaga doglądania przez cały okres funkcjonowania. Nieustannie zmieniające się preferencje użytkowników oraz klientów sprawiają, że zadaniem twórcy jest bycie elastycznym oraz dostosowywanie strony do aktualnych trendów.
Praktyka czyni mistrza!
Tworzenie stron internetowych wymaga jasnej sekwencji działań, a dla pomyślnej realizacji projektu zawsze konieczne jest elastyczne podejście przy jednoczesnym dostosowaniu do wymagań biznesowych. Proces tworzenia wymaga nie tylko godzin pracy, ale i wiedzy oraz doświadczenia. Rozpoznanie tych 7 mitów pomoże Ci uniknąć kluczowych błędów, gdy będziesz chciał stworzyć witrynę internetową. Pamiętaj, że jest ich znacznie więcej, ale są to podstawowe problemy, które należy wziąć pod uwagę przed tworzeniem strony internetowej od podstaw.
Jeśli doszedłeś do końca artykułu, a jesteś osobą, która nie ma opanowanych podstaw tworzenia stron internetowych, to Coders Lab przygotował doskonałą okazję, by “poczuć przedsmak” programowania. Możesz to zrobić, uzyskując dostęp do bezpłatnego kursu HTML-a i CSS-a, podczas którego zapoznasz się z podstawowymi pojęciami z zakresu kodowania front-endowego.